Täckesdjungeln

Nu börjar det krypa ner till låga temperaturer både på dagarna och på nätterna. Och den eviga diskussionen om täcken hit och dit är igång för fulla muggar. Hur ska man egentligen tänka?
 
Personligen är jag något mittemellan, jag är varken för tjocka täcken eller nakna året om. Jag går lite efter individen och anpassar mig efter vad hästen verkligen behöver, och vad som är överdrivet. Ta min förra häst Smirre till exempel. Han var ett tysk/svenskt halvblod på cirka 165 cm, reds både aktivt och som promenad/pensionär mot slutet. Han hade aldrig supertjocka täcken på sig. Varken inne eller ute. Han hade ett lätt regntäcke tills det blev minusgrader, då var det på med ett lite tjockare vintertäcke. Inte heller kläddes han in i halstäcken eller klipptes under höst- och vinterperioden. Hur skönt var inte det då? Han fick förvisso en mjuk och härlig vinterpäls som skyddade även den, mycket grovfoder och bra ströad box. Jämför då med min nuvarande mes Wille. Han är ett varmblod på 10 år, cirka 160 cm. Så ingen av dem har varit lastbilsstora hästar. Rids förvisso mer aktivit än vad Smirre gjorde men med samma typ av ridning och hantering. Denna lilla herre svettas året om, kopiösa mängder skall tilläggas. Av den anledningen väljer jag att klippa under höst och vinter, för att slippa duscha/svampa av och att han står och blir kall på kuppen. Eftersom han är klippt väljer jag då även att täcka honom tidigare på året än vad Smirre gjordes. Men inte nog med det, Wille är superkänslig för väta och vind. Det är helt sjukt, spelar ingen roll om det är en lätt sommarskur, han skakar likväl. För att då slippa få en spänd och oridbar häst väljer jag att sätta på varmare täcken när det blir kallare.
 
Under fotograferingen i början av veckan fick Wille ett lätt vadderat täcke på sig innan och efter fotograferingen då det blåste storm ute. En del tycker det är överflödigt, jag tycker att det är nödvändigt.
 

Att jag täckar min häst med varma täcken och "daddar" med honom är något jag kan stå för. Jag tycker att jag gör det med sunt förnuft och med hästens välmående i fokus. Om min häst hade klarat stå utan täcken oklippt hade jag gjort det. Men för den ridning jag utför med min häst så kan han knappast vara oklippt. Naken kan han inte heller vara då han spänner sig. Jag väljer alltså att klippa hästen och lägga på ett täcke istället = Wille slipper bli svettig och kall när han ska torka, men fortfarande varm och spänningsfri tack vare ett täcke.
 
Något som ska poängteras är att jag inte är för att övertäcka sin häst. För tjocka och tunga täcken gör mer skada än nytta. Sedan jag började jobba på Strömsbergsgård har jag lärt mig så mycket mer än vad jag någonsin trott. Det är även en självklarhet för mig att använda mig av Horsewares täcken, för bättre täcken finns inte! Tjocka fina täcken men fortfarande lätta som fjädrar (överdrift okej, men ni förstår poängen). Så ni kommer aldrig hitta mina hästar med 1000gram på sig under vinterperioden, för jag vet att det medför bara problem med rygg, muskler och felbelastningar.
 
Smirre var nöjd med att gå naken längre perioder under året och med lite tunnare täcken.
 
Medan Wille får på sig ett lite tjockare täcke under de kallaste perioderna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0