Magnetterapi

För dem som inte känner Wille vet inte att han har en känslig rygg. Han blir lätt spänd när det är kallt/regnar/blåser samt säger ifrån direkt om en sadel eller dylik ligger galet på hans rygg. En del ser detta som ett problem med en överkänslig häst, men jag säger tvärtom. Jag har kommit att uppskatta killens känslighet då han säger ifrån såfort något är fel. På så vis behöver han inte gå och ha ont länge, eftersom jag rättar till felet direkt. Han har i alla fall fått börja gå ut med ett tunt skaltäcke varje dag nu då vädret är så opålitligt, samt stå inne med ett fleece. Har redan börjat känna av att ryggen inte är lika stum som innan, vilket är oehört viktigt nu när han ska hårdtränas hela höst/vinter.

Att han är känslig gör även att han svarar direkt på alternativa behandlingar, såsom massage, equiterapi, osteopati, kiropraktor etc. Det som fungerat bäst hittills på Wille är alla de osteopatibehandlingar han fått. Men det faktum att han är så mottaglig för dessa alternativa behandlingar gör honom även eftertraktad som testkanin för nya produkter och metoder. Fick förfrågan om Wille kunde tänka sig vara testkanin för en ny typ av magnettäcke under en period för att se hur han svarar. Har aldrig använt mig av magnetterapi, varken på hästen eller på mig själv. Men jag har hört mycket gott om det. Är ju som sagt öppen för alla nya metoder och tycker att det är jättekul att Wille blev "vald".

Kommer göra en produktutvärdering när behandlingsperioden är över, och även jämföra med tidigare behandligar som Wille fått. Även jämföra resultaten med användning av Back on Track (som jag använt i snart två år till och från) samt resultaten som magnettäcket eventuellt kommer ge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0