Julaftonsritt, en tradition?

Ända sedan jag skaffade häst har jag alltid haft en tradition att rida ut på en långtur med vänner.

2004: första julen med Smirre. Han stod då på Hagby och min barndomsvän Malin hade sin medryttarhäst Minerva i grannstallet. Red ut på en långtur på ca fyra timmar. Vi red hem till mig i Löttingelund via Efrahemsberg, fick lite varm choklad av mamma och pappa, vidare via Fågelsången red vi till Täby Kyrkby och hem till Malins föräldrar. Där fick både vi och hästarna pepparkakor. Sen hem till Hagby igen. Det var även under denna ridtur jag lyckades komma över min rädsla för att galoppera efter ridolyckan tidigare under den hösten. Det var en underbar julritt, faktiskt den bästa jag har haft hittills.

2005: Stod fortfarande på Hagby med Smirre. Red ut tillsammans med stallkompisarna där. Inget jag minns speciellt mycket ifrån dock...

2006: stod fortfarande på Hagby med Smirre (flyttade därifrån på nyårsafton). Red ut på en ridtur tillsammans med en annan barndomsvän som stod på stora Hagby, Julia med hennes dåvarande häst Favve. Även Desirée och Louise var med. Vi red till Efrahemsberg, där Julia och Louise vände hem medan jag och Desirée mötte upp med en tjej som stod på Efrahemsberg då, minns ej namnet. Vi red till Gullsjön och tillbaka om jag minns rätt.

2007: första julen på Vågsjölund. Hade även lärt känna min käraste vän Madde (så jävla glad för det). Vi red ut ett helt gäng med tjejer. Självklart med pyntade hästar som vanligt. Minns att vi skrittade Fågelsången då två hästar var under igångsättning. Men det var mysigt såklart. Det är något speciellt när man står i ett stall med många ungdomar, det blir så mycket roligare när man är fler.

2008: hade under höstlovet slutat som medryttare på Smirre, efter fem underbara år tillsammans. Anlednigen var att jag skulle börja sista terminen på teknikprogrammet. Trodde att det skulle krävas mycket tid för skolan och tog beslutet att lägga hästarna på hyllan ett tag. Vilket höll i knappt tre månader innan jag hämtade hem W. Denna julafton hade jag som sagt ingen häst att rida ut på. Så jag åkte med Madde till hennes ponny Mavy som stod på Fornboda vid den tiden. Vi pysslade lite i stallet, bytte julklappar med varandra. Skrattade åt varandra när vi insåg att vi hade köpt exakt samma sak till varandra - en bok om horsemanship.

2009: hade precis flyttat Wille från Molnby till Söderby. Kände inte så många i stallet vid tillfället, samt hade inte hittat så mycket ridvägar. Så jag och mamma spenderade morgonen i stallet med att mocka, göra mat, pyssla och rida lite i ridhuset istället. Fick min allra första galopp på W den morgonen! Jag var så lycklig och stolt över honom. Bästa killen...

2010: märks att jag har en dålig vana att byta stall ofta? Hade stått ett halvår tillsammans med bästa vännen Becca och hennes nya häst Myggan på Lotterängs Gård. Vi var där tidigt på morgonen och hade julfrukost i stallet tillsammans med alla stallkamrater. Minns hur underbar den morgonen var! Mycket snö på marken, inte ett enda moln på himlen och pigga hästar. Red ut på en runda tillsammans med stallkamraten Elli. Med röda lindor på benen såklart!

2011: yet to come. Hoppas på att fortsätta traditionen tillsammans med mina nya stallvänner på Fridhems Gård.

Kom snö, kom! Bjuder på lite snöiga bilder från Lotteräng.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Åh vilka underbara bilder! Det kommer jag sakna, ridturen på julafton och sen snön på julafton!

2011-11-14 @ 14:25:34
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Malin, Icelandicshowjumping - Uppdatering från Globen 2011"

att rida på julafton med sina vänner är det bästa som finns! :)

2011-11-16 @ 14:59:30
URL: http://icelandicshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0