Grundlurad

Jag blir så less. Varför skall alltid jag drabbas av människor som utnyttjar min dåliga egenskap att lita på folk? Att jag alltid skall tro det bästa om allt och alla. Alla är inte goda människor.

Jag hade som sagt haft Wille som foderhäst i 2 ½ år innan jag äntligen köpte honom från förra ägarna. Det första året fick jag reda på (från min förra hovslagare) att Wille hade opererat båda framknäna, något som förra ägarna hade glömt berätta för mig. Jag hade inte då, under första året, märkt något konstigt med Willes knän. Så jag fortsatte ta hand om och träna W på samma sätt som jag gjort hittills. Har fortfarande aldrig haft några problem med Wille, och han har fortfarande varit helt frisk och sund under snart tre år hos mig.

Vilket fall som helst så ville jag få hans försäkring skriven på mig i stället. Detta eftersom jag visste att han var opererad, och troligtvis skulle få reservationer på om jag tecknade en helt ny försäkring. Meddelade förra ägarna och de skulle genast fixa det. Men tiden gick och ingenting hände... Fick en dålig magkänsla och för ungefär en månad sedan ringde jag till en bekant som jobbar på IF för att få reda på varför saker och ting dröjde. För enligt förra ägarna var han tidigare försäkrad hos IF men under detta år flyttats till Folksam.

Fick då reda på att Willes försäkring aldrig vart betald hos IF, så den var ogiltig helt enkelt. Och att han överhuvudtaget inte blivit omplacerad till Folksam. Jag fick alltså höra att min häst, jag haft i snart tre år varit helt oförsäkrad i 2 år ungefär. Vet fortfarande inte om hans första försäkring hos Agria var på riktigt eller inte... Vill egentligen inte veta heller.

Jag kan inte göra annat än att känna mig lurad. Här tar jag hand om en häst, utbildat honom från absolut ingenting till allting han är idag. Jag bryr mig om honom, ger honom kärlek, mycket omvårdnad, träning, mat etc. som konstar mig tusentals kronor varje månad. Och ändå blir jag lurad. I mitt fodervärdskontrakt står det klart och tydligt att jag skall stå för alla kostnader förutom försäkring, vilket ägarna skall stå för. Vilket dem inte gjorde.

Problemet som är nu är att veterinären var över igår för att kolla på Willes gamla sparkskada, höger bak. Och jag passade även på att göra en besiktning för att teckna en fullförsäkring åt W. Han gick inte igenom på grund av rörelsestörning vänster fram. Och därav tyckte veterinären att jag skulle strunta i en fullförsäkring eftersom det blir reservationer på vänster fram. Men jag tänker inte strunta i detta. Tänker inte låta min häst gå utan en heltäckande försäkring fall något skulle hända honom. För det jag har nu är en begränsad veterinärvård som täcker allt förutom spatt, difusa hältor samt ryggproblem. Typ de mest vanligaste ridhästarna får...

Jag blir så trött på att vara hästägare ibland. Speciellt när jag alltid ska ha oturen att bli såhär grundlurad, bara på grund av att jag vill tro det bästa om alla. Nu går W på Metacam och skall ta det lugnt ett tag för att försöka fixa till vänster fram. Sen ska jag ge det ett nytt försök med en annan veterinär. Men mitt humör är inte på topp just nu...


Kommentarer
Postat av: Matilda

Ne fy F*N vad lågt! Usch blir trött på sådana människor så jag vill skrika. Jag hoppas så att allt kommer lösa sig och du får din försäkring!

2011-11-18 @ 14:42:39
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Usch vilken jobbig sits du är i.. :( Hoppas de löser sig och att du får honom ua med nästa vet!

2011-11-18 @ 16:04:40
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Malin, Icelandicshowjumping - Uppdatering från Globen 2011"

fy va tråkigt anna. håller tummarna att de löser sig!

Kram på dig!

2011-11-21 @ 21:45:27
URL: http://icelandicshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0