Det bästa och viktigaste

Något jag alltid har gjort, och kommer alltid göra, är att sköta skötseln av mina hästar till hundratio procent. Jag tycker att mockning, diska ur hinkar m.m. är minst lika viktigt som motion av min häst. Jag mockar väldigt fort, då jag har en lättmockad häst samt en utvecklad teknik som fungerar för mig, men jag är fortfarande otroligt noggrann. Jag har aldrig haft bedd till mina hästar, fram till nu, då jag tyckt att det är fräschast att ta bort allt. Nu har jag bytt strö till spånpellets som är mycket lättmockat och lätt att få till en fin och bra bedd. Därför har jag valt att pröva mig på bedd. Vilket fungerar utmärkt! Utan att skryta har jag nog en av de fräschaste boxarna (mycket tack vare min otroligt renliga häst). Allt ska vara rent och fint och prydligt skött. Förr var allt läder nypolerat efter varje användning, riktigt så duktig är jag tyvärr inte längre men skulle gärna vilja bli igen. 
 
Inte minst är skötseln av min häst otroligt viktig för mig. Även de dagar jag inte rider står han skinande ren i sin box. Jag älskar att se min häst med glänsande päls och en fin lyster. Det är ett tecken för mig att han mår bra på insidan och utsidan, vilket är otroligt viktigt. Jag är stolt över min häst varje dag då han ser så välmående ut. Sen är jag lite av en perfektionist på gott och ont. Varje hårstrå ska ligga rätt, man och svans ska vara skinande rent, hovarna ordentligt kratsade och rengjord runt mule, ögon och anal. 
 
Min glänsande, fina häst <3 Såhär tycker jag alla hästar ska få se ut.
 
 
Jag gillar att vara besatt av att min häst ska vara ren. Jag gillar att ha en glänsande ren häst. Jag gillar, snarare älskar, att hela tiden få komplemanger för hans tjocka fina svans, för det får jag faktiskt! Och jag tar åt mig allting och känner mig extra duktig. För utan mig och det arbete jag lagt och lägger ner på Willes yttre hade han inte sett ut som han gör. Han hade världens tunnaste svans (usch!!!) glanslös päls och lång stripig man när han kom hem till mig. Och från dag ett har jag arbetat på att förbättra allt med honom. Nu är han så vacker min fina häst! Jag kommer nog alltid vara så pass noggrann som jag är, det är liksom en del av mig och hur jag sköter mina djur. Om jag fick bestämma själv skulle jag vara ännu mer noggrann än vad jag är. Jag mår helt klart bäst när jag verkligen tagit mig tiden att grundligt sköta allting i stallet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0